Kopīgās aktivitātes ikdienā: arī tā bērns mācās

Vide

Kopīgās aktivitātes ikdienā: arī tā bērns mācās

Reizēm pieaugušie neaizdomājas, ka darbošanās ar bērnu ikdienā nav vienkārši darbošanās. Caur pavisam vienkāršiem darbiem un aktivitātēm notiek bērna attīstība visplašākajā izpratnē. Ko bērns iemācās virtuvē, viesistabā, ģērbjoties vai pūšot burbuļus?

Darbs virtuvē
Motorās prasmes
Maisīt, griezt un sasmalcināt, lai attīstītu muskuļu spēku
Pievienot garšvielas, veidot bumbiņas un dekorēt – sīkās motorikas attīstīšana
Valoda
Lasīt/ klausīties receptes un izpildīt norādījumus
Apgūt ēdienu, virtuves ierīču un piederumu nosaukumus
Raksturot ēdienus pēc garšas, formas, tekstūras, temperatūras utt. 
Kognitīvās prasmes
Apgūt uzvedības normas pie galda
Skaitīt šķīvjus, mērīt, svērt produktus, dalīt ēdienu vienādās daļās
Savietot atbilstošos (trauku ar vāku, karotes atšķirt no nažiem un dakšām, vienādos šķīvjus)

Laiks ekrānam
Motorās prasmes
Dejot mūzikas pavadībā vai atdarināt kustības no video
Sīkās motorikas attīstībai – lietot pogas vai slēdžus (jebkurai elektroniskai ierīcei)
Rokas/ acs koordinācijai dažādas spēles planšetē vai viedtālrunī
Valoda
Stāstīt par to, ko redz vai ko dara viedierīcē
Lasīt kopīgi e-grāmatas vai klausīties audiogrāmatas (arī to pārrunājot)
Sazināties ar draugiem vai radiniekiem
Kognitīvās prasmes
Laika izjūta (piemēram, spēlēm viedierīcē noteikts spēlēšanas laiks
Cēloņu / seku sakarība (ja nospiedīšu pogu, notiks…)

Fiziskās aktivitātes telpā un pagalmā
Motorās prasmes
Vingrinājumu kompleksi muskuļu stiprināšanai
Kustības svaigā gaisā
Kustības, tīrot māju, palīdzot sakārtot rotaļlietas
Kustību rotaļas, stafetes
Spēles ar bumbu
Valoda
Apgūt darbības vārdus
Papildinās vārdu krājumu, nosaucot priekšmetus, ko izmanto vingrošanā, piemēram, bumbas, auklas, sporta inventārs.
Kognitīvās prasmes
Sekot instrukcijām
Skaitīt vingrinājumu atkārtošanas reizes

Veļas mazgāšana
Motorās prasmes
Likt drēbes veļas mašīnā
Izkārt drēbes
Locīt drēbes
Valoda
Nosaukt apģērbus un citus mazgāšanai nepieciešamos priekšmetus (ziepes, gludeklis, knaģis u.c.)
Raksturot apģērbus pēc krāsas tekstūras izmēra
Kognitīvās prasmes
Instrukciju ievērošana
Drēbju šķirošana pēc pazīmēm (tēta drēbes, baltās drēbes utt.) 

Ģērbšanās
Motorās prasmes
Kustību koordinācija (trāpīt kāju zeķē vai biksēs, ievilkt roku piedurknē utt.)
Vilkt apģērbu pareizi (labā, kreisā puse, augša, apakša)
Pogāt pogas, siet kurpju šņores un aiztaisīt rāvējslēdzējus
Valoda
Nosaukt apģērbu, raksturot to
Jēdzieni – zem, uz, blakus, kopā, pāris, virs utt. 
Kognitīvās prasmes
Secības apguve (ko velkam vispirms)
Saderīgi apģērbi (vienādas zeķes, cimdi, līdzīgi apģērbi pēc krāsas utt.)

Burbuļu pūšana
Motorās prasmes
Spridzināt burbuļus, veicinot rokas / acu kustību koordināciju
Ķert burbuļus, veicinot līdzsvaru

Valoda
Mutes motorika, īpaši lūpu motorika
Elpošana
Kognitīvās prasmes
Cēloņu seku sakarības (ja es pieskaros burbulim, tas sprāgs, ja es pūtīšu lēni, izdodas liels burbulis utt.)

Atpūta viesistabā
Motorās prasmes
Veicināt bērna kustības, izmantojot dīvāna elementus (spilveni, pledi utt.), būvējot cietokšņus vai stafetes
Valoda
Lasīt grāmatas
Atstāstīt redzēto multfilmās
Spēlēt vārdu spēles
Kognitīvās prasmes
Spēlēt galda spēles (gaidīt savu kārtu, skaitīt, laika izjūta spēlēs uz ātrumu)
bērns iemācās atpazīt un tikt galā ar sajūtām, ja spēlē zaudē

Ņem vērā!
Visas aktivitātes veicamas kopā ar vecākiem vai vecāku uzraudzībā.
Svarīga pielāgota vide, lai bērnam nebūtu jāsniedzas, jāstiepjas pirkstgalos.
Paskaidro bērnam noteikumus, kas jāievēro.  
Izdariet darbu līdz galam KOPĀ!

Materiāla konsultante: Madara Ungere, Ikšķiles Veselības veicināšanas centra audiologopēde

Foto: Shutterstock.com

Saistītie raksti