Kultūra

Mazie naudas pētnieki

Neparastu, bet interesantu kultūras perspektīvu pirmsskolas vecuma bērniem var dot iepazīšanās ar naudu. Skaidrs, ka bērniem tīk spēlēt „veikalos”, bet dažādas naudas vienības var izmantot arī kā mazo pētnieku izpētes objektu.

Viena lieta ir uzzināt, kādas vispār ir naudaszīmes – monētas un banknotes, bet pavisam cita lieta, izpētīt, kas uz naudaszīmēm ir attēlots. Kādi attēli visbiežāk pamanāmi? Ar ko ievērojami cilvēki, kas nonāk uz naudaszīmēm? Kas bez nomināla vērtības vēl redzams uz naudaszīmēm? Kas kopīgs dažādu valstu maksāšanas līdzekļiem un kas atšķirīgs? Meklējot atbildes uz šiem jautājumiem, var iegūt vēl vienu kultūras dažādības apliecinājumu.

Ar ko sākt:

  • Var lūgt atnest no mājām citu valstu monētas vai banknotes, kas palikušas no kāda ceļojuma.
  • Var bērnus sadalīt grupās un rūpīgi izpētīt naudaszīmes, pēc tam lūdzot pastāstīt par saviem secinājumiem.
  • Var spēlēt spēli, mēģinot iztēloties, cik un ko par konkrētās valsts 1 naudasvienību var nopirkt?

Protams, šim izpētes procesam var pieiet arī radoši un visu no sākta gala pārvērst par spēli, kurā grupiņas bērni meklē apslēptos dārgumus. Kad īpašā lāde un dārgumi atrasti, mazajiem pētniekiem jāmin, no kuras valsts nāk konkrētās valsts dārgumi (nauda). Kad valsts atminēta, grupiņa saņem tālākas norādes, kur pirāti paslēpuši kuģi.
 
Iepazīstinot bērnus ar naudas vienībām, audzinātāja var pārrunāt arī par eiro valstu monētu nacionālās puses zīmējumu dažādību, kāpēc tie atšķiras u.c. lietas.

Saistītie raksti