Dialogs
Bērnu dabisko interesi par tehnoloģijām var un vajag virzīt produktīvā gultnē
Pirmsskolas “CreaKids” filiāles vadītāja Kristīne Zvaigzne
Bērniem, kuri dzimuši pēdējā desmitgadē, dabiski ir liela interese par tehnoloģijām un viedierīcēm. Ātra piekļuve informācijai, prasmju attīstība, socializēšanās, radošums un digitālā pratība ir tikai dažas no daudzajām priekšrocībām, ko piedāvā tehnoloģijas. Izmantojot tehnoloģijas kā mācību un izaugsmes instrumentu, mēs – vecāki un pedagogi – varam sagatavot bērnus nākotnei, kurā tehnoloģiju pratība būs ļoti būtiska.
Pirmsskolas un vecāku kopīgais uzdevums ir kombinēt tehnoloģiju izmantošanu ar citām rotaļu un mācību iespējām, lai laiks, kas pavadīts ar viedierīcēm, būtu pēc iespējas jēgpilnāks un vērtīgāks. Tehnoloģijas bērniem ir kā saldumi – ja aizliegsim pilnībā, varam veicināt pārlieku lielu un neveselīgu interesi par tām, taču, integrējot mācību procesā, sekmēsim jēgpilnu un radošu to pielietošanu, kā arī motivāciju mācīties un apgūt jaunas lietas.
No projektora līdz mūzikas ierīcēm un fotoaparātam
Reizēm, dzirdot par tehnoloģiju izmantošanu pirmsskolas vecuma posmā, uzreiz iztēlojamies, ka bērni visu dienu pavada ar planšeti rokās, taču patiesībā digitālie rīki un tehnoloģijas nozīmē daudz plašākas iespējas, tas nav tikai viedtālrunis vai planšete. Digitālie rīki ir arī projektors, ar kura palīdzību var kopīgi spēlēt spēles, skatīties video un bildes, tās ir ierīces mūzikas atskaņošanai, kas lieti noder dažādās kustību rotaļās, tās ir ierīces fotografēšanai, lai pastaigu pie dabas padarītu aizraujošāku. Tāpat būtiski ņemt vērā, ka šie ir tikai palīgrīki, lai ikdienas nodarbības padarītu interesantākas un dažādākas.
Radošākas un interaktīvākas aktivitātes
Kopā ar kolēģiem no citām valstīm esam izveidojuši platformu happykids.lv, kurā ir apkopota dažādas idejas, kā mācību procesā un rotaļās integrēt digitālos rīkus. Protams, tā ir tikai viena no daudzām vietnēm un platformām, ko izmantojam ikdienas darbā, bet jau šobrīd redzam, ka tā palīdz iedvesmot citus pedagogus. Kā īsti ar nelielu digitālo atbalstu varam padarīt mācības bērniem saistošākas? Iespējas ir daudz un dažādas, piemēram, digitālais rats, kas redzams uz lielā ekrāna, ļauj bērniem ar vienu klikšķi to iegriezt, tādejādi izvēloties uzdevumu, kas jāveic, vai dziesmu, pie kuras jāizpilda kustību rotaļa, vai kurš dabas materiāls ir jāatrod mežā Ja nodarbībās mācāmies par ceļošanu, ar projekta un ekrāna palīdzību, varam uzreiz kopīgi apskatīt attēlus vai video no dažādām pasaules valstīm. Varam doties virtuālā muzeju tūrē vai pat iedomātā ceļojumā ar lidmašīnu. savukārt, ja nodarbībās runājam par teātra un kino apmeklējumiem, varam izveidot un noskanēt biļetes ar QR kodiem, kas palīdz iejusties koncerta atmosfērā un radošā veidā saprast, kā jāuzvedas šādās vietās. Ar digitālām ierīcēm varam padarīt aizraujošākus arī pārgājienus, sekojot līdzi kartei un pa ceļam meklējot konkrētus objektus. Digitālie rīki palīdz padarīt nodarbības radošākas un interaktīvas, taču tas neizslēdz tradicionālo mācību metožu izmantošanu, fiziskās aktivitātes, socializēšanos vai grupu darbu. Tieši pretēji – izmantojot visu iepriekš minēto, dažādās metodes tikai papildina viena otru, jo ar tehnoloģiju palīdzību bērni var ieraudzīt un padziļināti izzināt jaunus procesus, piemēram, dabā.
Veicina iztēli un radošumu
Varētu rasties arī jautājums, kāpēc gan iepriekš minēto ratu nevarētu izgatavot no kartona vai meklēt pasaules valstis, piemēram, ar globusa palīdzību. Protams, var darīt arī tā, taču jāņem vērā, ka mūsdienās digitalizācija ir ienākusi teju ikvienā mūsu dzīves jomā un, integrējot digitālos rīkus jau pirmsskolā, mēs ne tikai padarām mācību procesu interesantāku, bet arī palīdzam bērniem pilnveidot dzīvē noderīgas prasmes. Kā pedagogs ar desmit gadu pieredzi vēlos uzsvērt, ka atslēga ir balanss – starp digitālo un tradicionālo, liekot uzsvaru uz daudzveidīgu mācību procesu. Nevienam nav noslēpums, ka pirmsskolas vecuma bērniem ātri zūd interese un motivācija, ja mācību process ir vienveidīgs. Digitālie rīki nereti kalpo kā ideju banka, lai vienu un to pašu jautājumu varētu apgūt dažādos veidos – noskatoties video, saliekot kopā attēlu galeriju, klausoties mūziku u.tml. Ar digitālo instrumentu palīdzību varam izveidot orientēšanās spēli un doties dabā, meklēt noteiktas vietas vai lietas, fotografēt tās, vākt dažādus dabas materiālus un veidot kolāžas. Iespējas ir neizsmeļamas. Pats svarīgākais – pieiet tehnoloģiju izmantošanai radoši.
Sekmē lasītprasmes un rakstītprasmes pilnveidi
Šobrīd plaši tiek diskutēts par to, ka bērniem nepieciešams attīstīt lasītprasmi un rakstītprasmi – digitālie rīki var palīdzēt arī šajā jomā. Piemēram, uz ekrāna tiek radīta “maģiskā lāde”, kurā noslēpts kāds pārsteigums. Attēls palīdz bērniem iztēloties šo lādi un sekmē vēlmi to atvērt, taču, lai atvērtu lādi, jāiegūst vairāku burtu vai ciparu kods. Katru koda elementu iegūst, izpildot kādu uzdevumu – jāuzraksta savs vārds, jāizpilda kāda fiziskā aktivitāte, jāizlasa kāds teikums u.tml. Darbošanās ar viedierīci ir minimāla – tikai koda ierakstīšana, taču tas palīdz saglabāt interesi un motivē paveikt visus uzdevumus.
Virzīt dabisko interesi produktīvā gultnē
Digitālie rīki pirmsskolā ir arī veids, kā bērnu dabisko interese par viedierīcēm un citām tehnoloģijām, virzīt jēgpilnā gultnē. Ja bērni, kuri dzimuši tehnoloģiju laikmetā, tik ļoti interesējas par dažādiem digitālajiem rīkiem, kāpēc gan to nelikt lietā, lai sekmētu interesi par mācībām? Aizliedzot digitālos rīkus un viedierīces pilnībā būtu līdzīgi, kā absolūti izslēgt saldumus no bērna ēdienkartes – tas var tikai vairot pastiprinātu un neveselīgu interesi. Aizliegtais auglis ir saldākais. Ja ikdienā bērnam neļaujam ēst saldumus, varam nonākt situācijā, kad kādā pasākumā vai ciemos, kur bērnam būs pieeja saldumiem, viņš tos pārēdīsies. Līdzīgi arī ar tehnoloģijām – ja liegsim tās pavisam, kādā brīdī bērns var kļūt pārņemts ar tām.
Pedagogu un vecāku piemēra nozīme
Lai bērnu interese par tehnoloģijām virzītu jēgpilnā gultnē un saglabātu veselīgu balansu starp ekrānu laiku un citām aktivitātēm, būtiska ir ne tikai pirmsskolas, bet arī vecāku loma un piemērs. Ja mēs visi samazināsim savu ekrānu laiku un pievērsīsimies arī citām aktivitātēm, piemēram, galda spēlēm, pastaigām svaigā gaisā u.c., arī bērniem tas kalpos kā pozitīvs piemērs. Ja bērns uzdod kādu jautājumu, uz kuru mums, pieaugušajiem, nav atbildes, varam ņemt talkā tehnoloģijas, lai kopīgi atrastu atbildi un izveidotu nelielu pētniecisko projektu – tā bērns iegūs ne tikai jaunas zināšanas, bet arī vērtīgu laiku, kas pavadīts kopā ar vecākiem.