Vide

Pasaule bērna acīm

Mēs, pieaugušie, reizēm pieņemam, ka vislabāk zinām, kā ir jābūt un kas ir svarīgi. Tomēr ļaušanās bērnu idejām var radīt brīnišķīgu pieredzi un negaidītas atklāsmes un pats galvenais – stiprināt bērna pašapziņu un veicināt spēju formulēt viedokli un pieņemt lēmumus. 

 

Ir pavisam vienkāršas un viegli realizējamas idejas, kā dot bērniem brīvību un iespēju noteikt dienas vai pasākuma kārtību. Turklāt pieaugušajiem no tā nevajag baidīties, jo mammas, tēti, audzinātāji un citi pieaugušie, kuri ir kopā ar bērniem, nosaka nosacījumu kopumu, kurā bērni var darboties. Tāpat jau ir izveidojusies noteikta dienas kārtība un ritms, ko bērni automātiski ņems par pamatu savām izvēlēm. 


Mazais fotogrāfs
Nesen kāds Lielbritānijas muzejs īstenoja eksperimentu, kura rezultātus ņēma vērā, uzlabojot muzeja ekspozīcijas un padarot tās piemērotākas bērnu auditorijai. 
Visiem piecgadniekiem, kuri atnāca uz muzeju, izdalīja vienreiz lietojamos fotoaparātus un lūdza fiksēt to, kas bērniem ir interesanti. Dīvainā kārtā “selfiji” bijuši vien daži. Bērni ar lielu interesi fotografējuši lietas, kas viņiem muzejā patiešām patīk un ir saistošas. Muzeja pedagogi secināja, ka  pieaugušā vīzija par interesantu saturu bērniem atšķiras no tā, kas patiešām ir interesanti bērnam.

Līdzīgu paņēmienu var izmantot gan pirmsskolā, kad arī mājās. Iedod bērnam fotoaparātu vai telefonu ar iebūvēto kameru un lūdz būt dienas fotogrāfam, kurš fiksē interesantos un svarīgos notikumus. Galvenais – ļauj bērnam pašam pieņemt lēmumu, ko ir vērts fiksēt. Dienas beigās materiālu var sakopēt datorā, lai veiktu bilžu izlasi. Ja uzdevums tiek veikts pirmsskolā, sarunā ar bērniem, ka katrs savu dienu būs fotogrāfs. Kad visi bērni būs veikuši šo svarīgo uzdevumu, kopā varat izvēlēties noteiktu bilžu skaitu, lai izveidotu grupas ikdienas svarīgo notikumu atmiņu albumu. Tā būs arī lieliska dāvana un atmiņa tiem bērniem, kuri šajā gadā beidz savas gaitas pirmsskolā. 


Dienas plānotājs
Ne vienmēr bērni ir priecīgi darīt tās ikdienas lietas, kuras ir neizbēgamas – kārtot rotaļlietas, sakopt vietu, kur tikko strādājis, iztīrīt zobiņus. Taču pavisam cits entuziasms būs tad, ja to visu būs dienas plānos iekļāvis viņš pats! Izstāsti bērniem, ka šīs dienas kārtību noteiks viņi. Bērni var plānot jebkuras aktivitātes, ja vien tās, piemēram, notiek mājās, pirmsskolas teritorijā, noteiktos laikos un ņemot vērā tos ierobežojumus, ko rada objektīvi apstākļi – pusdienu ēšana, laiks, kad bērniem nāk pakaļ vecāki, utml. Viss cits – bērnu ziņā. Būsiet pārsteigti, cik mazie var būt strukturēti un izjust lielu atbildību. 
Lai būtu vieglāk īstenot nolemto, svarīgi plānu pierakstīt, iekļaujot arī norādes, no cikiem līdz cikiem aktivitāte plānota. 


Mazais pavārs
Ik pa laikam var dzirdēt vecākus sakām, ka bērni nevēlas ēst pagatavotās pusdienas vai vakariņas. Tā vietā viņi vēlas ēst dažādus kārumus vai vienkārši sviestmaizes. Un nelīdz arī tas, ka iepriekš ar atvasēm runāts par to, cik svarīgi ēst zupas vai salātus. Taču dod bērnam pašam iespēju veidot ēdienkarti, vien nosakot, ka tai jābūt dažādai. Noteikti iesaisti bērnu iepirkumu sarakstu veidošanā un maltīšu gatavošanā. 
Mazā pavāra ideja ir īstenojama arī pirmsskolā, iesaistot bērnus galda klāšanā, maltīšu servēšanā. Tāpat bērni var izdomāt, ar ko papildināt maltītes, piemēram, lūdzot vecākiem atnest kādus augļus vai dārzeņus, ko uzkost starp nodarbībām. 


Bērnu izdomāts svētku scenārijs 
Šobrīd svētku svinēšanai gan pirmsskolās, gan mājās ir jārēķinās ar zināmiem ierobežojumiem. Taču ne cilvēku skaits vai noīrēta grezna vieta ir īstie svētku sajūtas radītāji, bet gan nedalītā uzmanība un kopā pavadītais laiks. Lūdz bērnam palīdzību svētku scenārija izveidē, ņemot vērā pašreizējos apstākļus. Aicini padomāt, ko vēlas darīt un kas ir tās lietas, kas konkrēto dienu padarītu īpašu. Bieži vien bērnu iztēlē garda kūka, atbilstošas dekorācijas un jautras rotaļas rada īstus atmiņā paliekošus svētkus. 
 

Foto: Shutterstock.com

Saistītie raksti